Rutiner på anläggningar vid olika väder

Så här arbetar Skurups kommun vid snö på våra idrottsplatser.

Snöröjning - Kommunens idrottsplatser

Så här snöröjs planerna

Kommunens tre konstgräsplaner snöröjs, vid behov, helgfria vardagar med start vecka 2. Om det väntas varmare väder de närmsta dagarna efter snöfallet avvaktar Kommunteknik och låter snön försvinna utan snöröjning. Vid extrem kyla eller rikligt snöfall snöröjs endast Skurups IP.

Vi har ingen snöröjning på konstgräs före vecka 2.

Varför snöröjs planerna inte på helgerna?

Kommunteknik har inte tillräcklig bemanning på helger för att kunna snöröja.

Övrig information:

Att snöröja är tidskrävande, dyrt och sliter på planen. Dessutom bidrar snöröjningen till spridning av gummigranulat som ligger på planen. Granulatet är en mikroplast som är skadlig om den hamnar i naturen.

Oftast lämnas den plogade snön inne på planen i form av vallar 2–3 meter från plankanten och gör att planen får en minskad spelyta. Detta för att gummigranulatet inte ska hamna i naturen. Vid konstgräsplanerna vid Rydsgård och Skurup finns asfalterad sidoyta där snön kan läggas. När snön smält kan vi då sopa upp granulatet som följt med snön och lägga tillbaka det på planen.

Viktigt att veta

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur. Orci nascetur libero erat iaculis porta non scelerisque hac. Sed sit nec tristique elementum ac sit. Posuere fusce turpis nunc eu sit aliquam facilisis ridiculus.