Bli god man eller förvaltare

Känner du dig redo att göra skillnad i en annan människas liv? Tveka inte att höra av dig med en intresseanmälan

Ett ökat behov

Behovet av gode män och förvaltare i Skurups kommun ökar och överförmyndarenheten tar tacksamt emot intresseanmälningar från allmänheten. Särskilt stort är behovet för människor med psykiska funktionshinder, yngre personer och personer med missbruksproblematik.

• Skurups kommun samarbetar med Trelleborgs kommun i frågor om gode män.

Vad krävs för att bli god man eller förvaltare?

Som god man eller förvaltare arbetar du med människor som av olika anledningar behöver hjälp. Det är till stor del ett ideellt arbete, som ger dig möjlighet att göra skillnad för den enskilde individen.

Ofta innefattar din roll att hjälpa till med att sköta huvudmannens ekonomi, bevaka rättigheter gentemot myndigheter samt att föra huvudmannens talan, för den som inte kan göra så själv. Du ska även se till huvudmannen får den omsorg och tillsyn som denne behöver.

Viktiga kriterier

För att vara aktuell för ett uppdrag hos oss finns det vissa kriterier som bör uppfyllas. Du får inte ha någon betalningsanmärkning eller förekomma i belastningsregistret. Du ska ha en vilja att hjälpa andra och vara lämplig i övrigt. Då godmanskap och förvaltarskap inte är ett arbete ser vi gärna att du har en annan huvudsaklig sysselsättning.

Vanliga uppgifter

Överförmyndarens uppgift är att förhindra att personer som inte själva kan tillvarata sina rättigheter drabbas av rättsförluster. Det kan avse omyndiga (upp till 18 års ålder) eller personer som på grund av hög ålder, sjukdom, psykisk funktionsnedsättning eller annan funktionsnedsättning inte kan bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person.

- Välkommen med din intresseanmälan!

Skurups kommun samarbetar med Trelleborgs kommun om gode män

Intresseanmälan görs via en e-tjänst som Trelleborgs kommun hanterar. Välkommen att besöka Trelleborgs kommuns webbplats för mer information. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.