Får man ta hunden med på stranden?

Om man vill ha med hunden på stranden eller låta hunden bada i havet finns det möjlighet att göra detta på flera ställen.

Vit lite hund lufsandes på stranden vid vattenbrynet.

Sommaren är en skön årstid att springa på stranden. Tänk på att ta med dricksvatten till våra små vänner - och att välja platser ämnade åt hundbad.

Hundbad i Skurups kommun

Hundens ägare bär ansvaret

Det är du som är hundens ägare som har ansvaret för att följa dessa föreskrifter på denna sidan. Överträdelse av föreskrifterna kan medföra böter enligt ordningslagen. Tänk också på att alltid ha din hund kopplad och plocka upp efter den!

Platserna är listade från öster till väster:

Mossbystrand - höst vinter och vår

Enligt Skurups kommuns antagna lokala föreskrifter får du bara ha med dig hunden på kommunens badplatser i Mossbystrand och Mossbylund under tiden 16 okt - 14 april, dvs höst ,vinter och tidig vår. Det är alltså inte tillåtet att ha hunden med sig på stranden mellan den 15 april och 15 okt!

Skivarpsåns mynning - Abbekås hamn

Vid stranden mellan Skivarpsåns mynning och Abbekås hamn är det tillåtet för hunden att vistas på stranden och bada i havet året om. Vid mynningen finns det också en officiell hundbadplats. Stranden från Abbekås hamn och västerut och 500 m före badplatsen vid Bingsmarkens camping är det också tillåtet för hunden att vistas och bada.

Längs med denna strand kan vissa områden dock vara svåra att komma ner till från Kustvägen.

Bingsmarken

Hundar får inte vistas lösa inom fritidsområdet Bingsmarkens camping. Hundar får inte bada i havet nedanför campingen. Men det är tillåtet att ha med hunden inom campingområdet och på stranden nedanför campingen 500 meter österut och 500 meter västerut förutsatt att hunden är kopplad.

Fundera på...

...om det faktiskt är lämpligt att ta med sig hunden till stranden en varm sommardag om det är 25-30 graders värme i luften.