Under fredagsförmiddagen låg det mycket spänning, nervositet och förväntan i luften, när 12 ungdomar i gymnasieåldern presenterade sina affärsidéer som de arbetat med under tre veckor.
Vinnarna i årets Draknäste Liv Wallenberg och Mira Börjesson
Ungdomarna som sökt sommarjobb som ferieentreprenör är mellan 16-19 år. Tillsammans med Nyföretagarcentrum Öresund ges ungdomarna möjlighet att lära sig hur man utvecklar ett företag. Under förmiddagarna har de haft inspirationsföreläsningar av bland annat lokala företagare som har kommit och delat med sig av sina erfarenheter och under eftermiddagarna har de arbetat med sina affärsidéer tillsammans med handledare Åsa Trulsson.
Ferieentreprenörerna drivs i just denna form för andra året i rad med stöd från Skurups Sparbank, Region Skåne och Skurups kommun.
Den ena efter den andra presenterade - målande beskrivningar i både ord, bild, text och rörlig media med detaljerade redogörelser för bland annat konkurrensanalyser, SWOT-analyser och finansiering.
De sex affärsidéerna var:
Juryn bestod av Claes Mononen företagsrådgivare Skurups sparbank, Anders Kristiansen entreprenör och politiker (KD), Paula Wilson entreprenör och ordförande i Företagarna samt Jenny Planell, utvecklingssamordnare Skurups kommun.
Efter juryns överläggning och bedömning av idéerna framhöll Paula Wilson å juryns vägnar hur imponerande det hade varit att ta del av ungdomarnas framställningar och varje affärsidé lyftes fram och kommenterades.
Vinnaren i årets Draknäste blev Liv Wallenberg och Mira Börjesson, med idén Star (P) Ink – tatuering och piercing, de hyllades för sin välgenomtänkta affärsidé. De vill sätta extra guldkant med en helhetssyn på människan. De vill skapa en plats med trygghet och att få vara sig själv. Liv och Mira hyllades med blommor och ett bidrag på 500 kr.
- Stort grattis och lycka till, Liv och Mira! Hur fick ni idén?
- Vi har båda ett intresse för tatueringar och piercing och vill jobba med det oavsett men nu fick vi en möjlighet att utveckla det till en affärsidé.
- Star (P)Ink, hur kom det sig att det blev just detta namn på er affärsidé?
- Vi älskar stjärnor och rosa! På detta sätt fick vi in både stjärna, rosa, tatuering och P:et i piercing.
När ungdomarna fick frågan vad de tycker har varit roligt var svaren mycket positiva; den personliga utvecklingen, allt de lärt sig om ekonomi, att göra SWOT-analys, att vända svagheter till styrkor och alla värdefulla tips de fått på vägen.
Leo Larsson, Bösarps grus
Roland Sjöholm, SA-bygg
Lena Stockhaus, Returhantverket
Kristian Jönsson, Sydkustens eltjänst
Madeleine Ekdahl, Ekdahl Miljö AB
Jeanette Wohlin, Blomsterkvasten
Isak Nordahl, Careereye