Stöd och hjälp

På denna sida hittar du råd och länkar om du behöver stöd, hjälp, känner dig orolig eller behöver någon att prata med.

 

Om du känner dig orolig

Det är mycket som är annorlunda just nu. Det är många som känner oro, bär på tankar och funderar. Det är normalt att känna sig orolig, ledsen eller stressad under en kris. Många känner oro för sin egen hälsa och livssituation, eller kanske någon annans hälsa och liv. 

Länsstyrelsen Skåne har sammanställt en förteckning över en rad lokala, regionala och nationella aktörer som du kan använda dig av för att få stöd och hjälp.

Alla reagerar olika i oroliga tider men det finns några saker du kan göra för att själv hantera din oro eller stress.

  • Fortsätt med dina vanliga rutiner så gott det går

  • ​Försök att hålla dig sysselsatt med saker som du mår bra av. 

  • Om du känner att nyheterna gör dig mer orolig eller får dig att må dåligt – testa att begränsa tiden du tittar eller lyssnar på nyheter och använder sociala medier. 

  • Det sprids mycket felaktig information i kristider som kan bidra till oro. Det är viktigt att du hämtar din information om covid-19 från tillförlitliga källor. 

Stöd via telefon, chatt eller mejl

Det är också bra att sätta ord på sin oro. Prata med någon som du litar på och berätta hur du känner. Om du hellre pratar med någon utomstående finns det flera organisationer som erbjuder stöd via telefon, chatt eller mejl. Se förteckningen över kontakter som Länsstyrelsen Skåne tagit fram.

Listan är indelad i tre delar:

Övrigt stöd och hjälp

 

Sidansvarig: Magdalena Hellström
Sidan uppdaterad 2021-09-29