Aktivit arbete med språk och kommunikation
Språkutvecklande arbetsmetoder innebär att pedagogerna arbetar aktivt med språk och kommunikation och med att erbjuda varierande språkstimulerande lärmiljöer och material. En viktig del i språkutvecklande arbetssätt är att arbeta med och stödja barnens alla språk och uttryckssätt.
Förskolans pedagoger arbetar med barnens språkutveckling varje dag i både planerade och spontana aktiviteter samt vid vardagssituationer såsom exempelvis matsituation, påklädning, utevistelse, sagoberättande, högläsning och blöjbyte. På förskolan ”språkduschar” vi barnen, det vill säga benämner ord och skeenden i vardagen, för att ge dem ett rikt språk.
Högläsning och berättande är stående inslag i förskolans vardag. Att lyssna till en saga eller berättelse varje dag ger möjligheter till samtal om olika ord och begrepp.
I det tematiska arbetssättet introducerar personalen nya ord och begrepp. Barnens tidigare kunskaper och erfarenhet knyts ihop med ny kunskap.